Flytta på dig!

Inget du sa, var någonting bra
Inget du var, ville jag va
Ingenting alls
Du måste flytta på dig

Jag hörde var du sa, bakom ryggen var du svag
Och hela världen sa

Jag bygger, bygger upp
O du river, river ner
Du gör mig så lack
Du vägrar ge upp

Börjar klättra, klättrar upp
O du drar mig, drar mig ner
Vi måste ta ett snack
Hör upp, du måste flytta på dig

Följer med in, följer med ut
Följer mig dit, följer mig runt
Vad vill du ha
Du måste flytta på dig

Slösa min tid, släpp mig fri
Vi är passé, fattar du de

(Ett litet uppehåll i tågluffs bilder, pga att det verkar vara fel på flera av bilderna)

Notre dame, Jardin du Luxembourg och La Tour Eiffel

Dag två i Paris.

Vi steg upp ganska tidigt och började promenera mot Notre dame. Det var en ganska lång bit och tog säkert en timme men då stannade vi och köpte lite frukost också. Maja tyckte inte om vädret som var väldigt blött och så var vi hungrig då vi inte hade ätit frukost än.

. Framför Notre dame satt vi oss och åt frukost. En croissant,en yoghurt, vatten och en smörgås som inte synd på bild för vi blev så hunrig att vi åt upp den på vägen.
Väldigt fin kyrka och himla stor var den. När vi hade kastat i oss frukosten skyndade vi oss in för det började regna.

Där inne var det tyst och fridfullt. Maja tände ett ljus.

Ett av alla altare. Jag tyckte det var finast längst bak i kyrkan för där var det färggade väggar, tak och fullt med utsmyckningar.

Gympaskor, fjällräven, va turistigt det såg ut. Plus att jag oftast hade en kamera runt halsen.

Sen när vi kom ut hade det slutat regna. Det här var utsmyckningar runt dörren, lägg märke till den näst längst till höger som håller ett huvud i sina händer.

Maja tyckte något var litet. Oklart om hon syftade till sig själv framför Notre dame eller om hon menade Notre dame.

Jag och alla andra turister. Här fick vi ta en massa kort åt andra som ville ha kort tillsammans farmför Notre dame, det var samma vid Eiffeltorent men det kommer vi till sen.

När vi gick från Notre dame märkte vi att sidan var nästan vackrare än framsidan, kanske inte lika känd som framsidan men otroligt fin.

Vi promenerade till Panthéon som är ett mausoleum där bland annat Voltaire finns begravd.

Vi promenerade totallt i fem timm ungefär tror vi och Majas fick sten i skorna mest hela tiden. Hihi plus att hon hade så söt hål på hälen.

Här är Maja i Jardin du Luxembourg. Den parken kändes mer exotisk än de i Amsterdam och väldigt mycket lyxigare. Verkligen ett måste i Paris tycker jag.

Vi satt oss och hälsade på lite ankor, de var väldigt närgångna och nyfikna. Tyvärr blev de besvikna och lämnade oss när vi inte hade nått gott att bjuda på.

Jag nöjd och glad i Jardin du Luxembourg.

När vi kom ut ur parken hamnade vi på en shopping gata och kunde inte motstå att gå in på American Apparel. Hittade en massa fint men det blev inget köp.

Maja som prima ballerina framför La Tour Eiffel.

Jag vid Eiffel tornet.

När vi hade tagit klart kort kom säkert fyra, fem olika grupper med folk och bad oss ta kort på dem. Jag tror det var min systemkamera som gjorde att folk litade på att vi kunde ta fina kort. Jag tycker det är så kul och intressant att ta kort på andra, man vet aldrig hur det kommer bli, vore kul att se de bilder man tagit sedan och känna igen personerna.

Efter Eiffel tornet tog vi metron hem till vårt hostel. Vad vi gjorde sen på kvällen kommer i nästa inlägg.

Vägen till Montmartre var inte trevlig, men mödan värd.

Dag ett i Paris.

När vi anlände till Paris, var nästan det första som hände att jag höll på bli rånad. En liten pojk som vill jag skulle skriva på nått och ge honom pengar. Det ville jag inte så jag bakade bort från honom och upptäckte att under blocket han vill jag skulle skriva på, hade han stoppat ner sin hand i min handväska. Efter det stannade aldrig ens en sekund om nån ville att vi skulle skriva på nått.

Vi lämnade våra väskor på vårt hostel och började promenera mot Montmartre. Vi upptäckte ganska snabbt att det var en halv bra ide eftersom det var värsta slummig området vi var tvungen gå igenom för att ta oss dit. Jag kan säga att vi gick sjukt snabbt. Bilden är när vi saktade på stegen för att börja klättra uppåt. (Tog inga bilder under promenaden, ville inte locka tjuvar med kameran)

När vi väl kom fram tyckte vi dock det var värt det. Montmartre var så himla mysigt. Det var tyvärr lite mycket turister i vissa delar dock, som här på trappstegen framför Sacré-Coeur.

För att inte tala om den vackra utsikten uppifrån berget.

Maja hade mönstermissmatchat på högsta nivån med randig klänning(väldigt franskt), leopard strumpbyxor(väldigt moulin rouge) och blommiga skor(väldigt sommrigt).

Vi satt oss ner för att äta en tre rätters, för vi var sjukt hungriga.

Maja tog löksoppa och jagtog en sallad till förrätt.

Till varmrätt tog jag lax är ju alltid ett säkert kort att det kommer smaka gott. Dock förstår jag inte varför de serverade pommes till. Maja åt en svamppasta, tror jag.

Efterrätten gjorde Maja ett bra val och tog choklad glass, jag gjorde ett dåligt val och fick yoghurt med jätte lite sylt.

Efter middagen promenerade vi gata upp och gata ner och tittade på alla mysiga, färgglad, proppfulla butiker.

Underbar färgkombination.

Vi hittade en filminspelning. Det vrkade vara himla mysig stämmning och miljö i filmen så jag tror det skulle vara en film att se. Skulle vilja se fler franska filmer, de jag sett hittils är ju hel mysiga. Har ni nå bra tips på franskafilmer att se?

Sedan hoppade vi på metron tillbaka till vårt hostel. När vi kom dit hade jag världens huvudvärk. Det var dock inteaktuellt att ligga på rummet, för det var ju fotbolls match. Sverige-Ukraina.

Vi hittade tre andra svenskar som vi hejjade tillsammans med. Matchen var riktigt spännande till en början.

Vårt hostel hette Peace and love hostel och det visade sig att Lisa hade bott där när hon tågluffade så hon kände bartendern. Vi svenskar gjorde ett vad mot honom. Ifall sverige gjorde mål fick vi en shot och om Ukraina gjorde mål fick vi köpa en åt han. Shotsen var mest saft och jätte söta.

Jag var förvånad över hur sjukt dålig matchen gick och gruvade mig för att gå upp till rummet och sova. Vi bodde nämligen högst upp och det var 150 st trappsteg upp.

Parkhäng och botanisk trädgård.

Tredje dagen i Amsterdam.

Upp och ut för att köpa lite gott att fika och promenera till en ny park i Amsterdam. Även i denna park hittade vi en massa fåglar.

Eftersom vi började bli hungrig blev det många flamsiga bilder, jag sittande på nåns huvud. Men jag måste säga det en inte ser, lider en inte av.

Smörgås, turkisk yoghurt, vitlökscreamcheese, tuc kex, fruktsallad och jordgubbar, banan.

Det blev lite soligare och varmare så vi låg ett tag och njöt av att det inte regnade.

Efter att ha fått lite sol på kinderna promenerade vi vidare till Amsterdams zoo men även här var det sjukt lång kö så vi gick till en botanisk trädgård istället.

Maja var hel nöjd. Massa fina blommor att ta kort på och småkryp.

Humla + blomma = Sant!

När vi hade varit inne i det tropiskväxthuset fick nog Maja värmeslag och blev helt galen.

Det fanns ett fjärillshus med massa fina färglad fjärillar. Synd bara att folk inte kunde läsa och förstå att det inte fick ta på fjärillarna, de dör ju då.

Måste säga att visa delar av Amsterdam är fint, tyvärr är vissa delar dock inte alls så fina.

När vi nästan var hemma stannade vi på en marknad och jag blev lite svag i knäna när jag såg alla burkar. Burkar har jag väldigt svårt att låta vara.

Vårt hostel hade en mysig innegård så vi låg där och vilade oss, läste lite. Innan vi gjorde oss klara för bege oss ut för att äta.

Tyvärr så hade restaurangen vi hade kollat in tyvärr stängt men det gjorde inget Sushi är aldrig fel.

Till efterrätt köpte vi hem en belgiskvåffla med nutella och banan för att äta i innergården på hostelet. Morgon därefter hoppade vi på tåget mot Paris.

Turister som trotsar regn för att gå på fågelsafari och fotbollshäng.

Andra dagen i Amsterdam hade vi bestämt att vi skulle promenera till Vondelpark. Tyvärr regnade det men vi gav oss iväg ändå och tänkte att det skulle sluta regna så småningom.

Efter några timmar av regn gav det sig och vi började faktiskt njuta av parken och alla olika fåglar som var i parken. Jag har tagit säkert 100 bilder på bara fåglar under den här resan, flest i Amsterdam.

En liten fågelunge som satt på en stock och en fågel med jätte underliga fötter. Tar gärna emot tips på vad fåglarna heter.

I parken hittade vi en mysig bro.

När vi hade promenerat i nån timma hittade vi oss ut ur parken för att gå mot alla museum.

Detta är utanför Van Gogh museumet. Det blev dock inge museum för oss efter som det var sjukt lång kö. Alla tänkte nog att det var en bra dag för museum eftersom vädret var så tråkigt.

Regnigt, blåsigt och kallt men vi vägrade känna oss besegrade av det. Därför tog vi turistkort och kände oss som vinnare,

Maja inspekterade sina nya skor och var sjukt nöjd. Sedan piffade vi till oss och gick för att möta min Holländska kompis.

Vi mötte upp med Anne för att se fotboll på en krog.

Det var Holland som skulle spela mot Danmark så Anne hade med sig sin supporterhatt.

Jag var så himla glad över att få träffa Anne igen. Det är ju mer än ett år sen sist och vi hade mycket att uppdatera varandra om. Nästa gång vi träffas hoppas jag det blir i Sverige eller Norge kanske.

Maja var också glad och hejjade på Holland. Jag sa också att jag gjorde det men när Danmark gjorde mål kunde jag inte riktigt hålla tillbaka. Så i en bar full med Holländare sträcker jag upp händerna och skriker ett litet hurra. Kommer dock på mig själv ganska snabbt och drar tillbaka händera och mitt hurra.

En helt underbar kväll. Kvällen slutade med att jag och Maja hittade två finnar, var av den ena är med i filmen "Miss bluejeans (Miss Farkku, på finska)". Eller han har huvudrollen. Någon som har tips på var den går se?

Amsterdam dag 1

Nu är jag hemma i Sverige igen och tänkte visa vad jag haft för mig den senaste månaden. Tågluffen började med att vi flög till Amsterdam.

När vi anlände dumpade vi väskorna på vårt hostel som låg mitt i stan och gav oss ut för att hitta nått att äta.

Vi hittade ett retro cafe/restaurang, men vi tänkte vi tar det nån annan dag. Tyvärr när vi skulle gå dit och äta på söndag hade de stängt.

Vi tittade på alla fina kyrkor och krokiga hus.

Maja var glad över att vi äntligen var iväg. Vi har pratat om att tågluffa tillsammans sen vi var 15 och äntligen blev det av.

Vi promenerade runt i några timmar. Vi såg en duktig gatumusikant vid Rembrandtplain som sjöng lite Damien Rice och vi såg solen gå ner.

Klockan var mycket men vi var ändå för pigga så vi spelade lite kort innan vi gick och la oss.

Vi bodde på Shelter City som är ett kristet hostel mitt i smeten men ändå i ett lugnare område.