Åldersdiskriminering.

Jag anmälde mig hos kommunen om att jag ville bli kontaktperson inom SOL eller LSS. De ringde mig och verkade så positiva och glada. Gladare var dock jag! Har länge tänkt på att jag velat bli kontaktperson och nu skulle det ske. Vilken underbar dag det var!

Så här om dagen fick jag ett kort litet mail som sa att de inte hade behov av någon yngre kontaktperson just nu. Behöver de äldre kontaktpersoner? Finns ett behov av kontaktpersoner? Bättre en kontaktperson än ingen alls tänker jag.
Så klart förstår jag ju att någon som är mycket äldre än mig inte skulle känna att de ville ha lilla mig som kontaktperson. Samt att de gärna vill att man ska vara en förebild för de yngre kontaktpersonerna att ha en vuxenroll helt enkelt. Tycker inte nödvändigtvis år gör en lämpligare att vara någons förebild.
 
Hur skulle det vara om man byter ut ålder mot kön? Just nu har vi inget behov av kvinnliga kontaktpersoner. Klart förstår ju jag att ingen man vill ha en kvinnlig kontaktperson. Det låter mer fel eller hur?
Känns som att jämställdhetsfrågan om kön har kommit mycket längre än jämställdhet när det kommer till ålder.

Nu tror jag och hoppas att det här helt enkelt bara var en dålig formulering från deras sida och inget mer med det. Men det måste komma fram mer på tapeten att det även finns åldersdiskriminering.

Hör gärna vad andra har att säga om ämnet. Älskar ju som sagt diskussioner!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag tror det mer var klumpigt uttryckt... Det jag vet är ju att brukare eller de som ska få en kontaktperson själv får välja vad de vill ha - en kvinna/man, äldre/yngre, vissa intressen osv. Så det handlar nog främst om det tror jag. Men det är klart det finns åldersdiskriminering. Jag vet i alla fall att du skulle bli en grym kontaktperson! Kram

2011-05-08 @ 01:21:25
URL: http://blogg.amelia.se/hannalisa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0