Svampplockning, frusna kantareller

 
När jag var och hälsade på syster med familj åkte vi ut på svampjakt. Agnes hade ansvar för svampkorgen.
 
Det hade varit minusgrader och hela marken var frusen.

 
Vi gick förbi en rallycrossbana där mitt ute i skogen.

En stackars liten fågel hade blivit instängd i detta lilla hus. Vi öppnade en lucka för att den skulle kunna hitta ut. När vi gick hem var den nte längre kvar där inne.

Det första vi hittade var bär. Vi åt lite frusna blåbär.

Sedan hittade vi det vi gett oss ut i skogen efter. Nämligen kantareller, vi hittade trattkantareller, även de frusna.
 
 
Korgens botten fylldes fort upp.

Jag var moderätt i höstensfärg. Sånt är ju himla viktigt när man ska ut i skogen.
 
SVAMP!!!

Till sist hittade vi även kantareller. Det blev bara lättare och lättare att hitta svampen när man vant ögonen vad de skulle leta efter på marken.

Vi visste inte alls om vi skulle hitta nått när vi gav oss ut för ingen av oss var direkt rutinerade svampplockare. Det blev ändå ganska mycket svamp

Där solen inte hade värmt marken såg det ut som att det var vitt av snö. Jag bröjar faktiskt längta efter snön nu för det är så himla mörkt här i norr utan den.

Glada och trötta gick vi hem.
 
Det går hur bra som helst att plocka frusna kantreller, det går nästan bättre då. Det svåra är dock att rengöra och dela dem.
 

Kommentarer
Postat av: Nomin

Så bra gjort att hitta kantareller i Norrbotten, inte det enklaste av saker precis :O

2013-01-14 @ 13:27:43
URL: http://nomin.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0