Vägen till Montmartre var inte trevlig, men mödan värd.

 
Dag ett i Paris.
 
 När vi anlände till Paris, var nästan det första som hände att jag höll på bli rånad. En liten pojk som vill jag skulle skriva på nått och ge honom pengar. Det ville jag inte så jag bakade bort från honom och upptäckte att under blocket han vill jag skulle skriva på, hade han stoppat ner sin hand i min handväska. Efter det stannade aldrig ens en sekund om nån ville att vi skulle skriva på nått.
 
 
Vi lämnade våra väskor på vårt hostel och började promenera mot Montmartre. Vi upptäckte ganska snabbt att det var en halv bra ide eftersom det var värsta slummig området vi var tvungen gå igenom för att ta oss dit. Jag kan säga att vi gick sjukt snabbt. Bilden är när vi saktade på stegen för att börja klättra uppåt. (Tog inga bilder under promenaden, ville inte locka tjuvar med kameran)
 
När vi väl kom fram tyckte vi dock det var värt det. Montmartre var så himla mysigt. Det var tyvärr lite mycket turister i vissa delar dock, som här på trappstegen framför Sacré-Coeur.
 
För att inte tala om den vackra utsikten uppifrån berget.
 
.
Maja hade mönstermissmatchat på högsta nivån med randig klänning(väldigt franskt), leopard strumpbyxor(väldigt moulin rouge) och blommiga skor(väldigt sommrigt).
 
Vi satt oss ner för att äta en tre rätters, för vi var sjukt hungriga.
 
 
Maja tog löksoppa och jagtog en sallad till förrätt.
 
Till varmrätt tog jag lax är ju alltid ett säkert kort att det kommer smaka gott. Dock förstår jag inte varför de serverade pommes till. Maja åt en svamppasta, tror jag.
 
 
Efterrätten gjorde Maja ett bra val och tog choklad glass, jag gjorde ett dåligt val och fick yoghurt med jätte lite sylt.
 
Efter middagen promenerade vi gata upp och gata ner och tittade på alla mysiga, färgglad, proppfulla butiker.
 
Underbar färgkombination.
 
.
Vi hittade en filminspelning. Det vrkade vara himla mysig stämmning och miljö i filmen så jag tror det skulle vara en film att se. Skulle vilja se fler franska filmer, de jag sett hittils är ju hel mysiga. Har ni nå bra tips på franskafilmer att se?
 
Sedan hoppade vi på metron tillbaka till vårt hostel. När vi kom dit hade jag världens huvudvärk. Det var dock inteaktuellt att ligga på rummet, för det var ju fotbolls match. Sverige-Ukraina.
 
Vi hittade tre andra svenskar som vi hejjade tillsammans med. Matchen var riktigt spännande till en början.
 
.
Vårt hostel hette Peace and love hostel och det visade sig att Lisa hade bott där när hon tågluffade så hon kände bartendern. Vi svenskar gjorde ett vad mot honom. Ifall sverige gjorde mål fick vi en shot och om Ukraina gjorde mål fick vi köpa en åt han. Shotsen var mest saft och jätte söta.
 
.
Jag var förvånad över hur sjukt dålig matchen gick och gruvade mig för att gå upp till rummet och sova. Vi bodde nämligen högst upp och det var 150 st trappsteg upp.
 

Kommentarer
Postat av: felicia

Så fantastiskt vackert! Men usch för ficktjuvar. Hm, stackars pojken kanske hade en anledning, men ändå...obehagligt.

Svar: Ja det finns säkert många anledningar, men det är hemskt att barn skall behöva göra det.
Fredrica

2012-07-21 @ 16:26:47
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0