Notre dame, Jardin du Luxembourg och La Tour Eiffel

 
Dag två i Paris.
 
.
Vi steg upp ganska tidigt och började promenera mot Notre dame. Det var en ganska lång bit och tog säkert en timme men då stannade vi och köpte lite frukost också. Maja tyckte inte om vädret som var väldigt blött och så var vi hungrig då vi inte hade ätit frukost än.
 
. Framför Notre dame satt vi oss och åt frukost. En croissant,en yoghurt, vatten och en smörgås som inte synd på bild för vi blev så hunrig att vi åt upp den på vägen.
Väldigt fin kyrka och himla stor var den. När vi hade kastat i oss frukosten skyndade vi oss in för det började regna.
 
.
Där inne var det tyst och fridfullt. Maja tände ett ljus.
 
 .
Ett av alla altare. Jag tyckte det var finast längst bak i kyrkan för där var det färggade väggar, tak och fullt med utsmyckningar.
 
Gympaskor, fjällräven, va turistigt det såg ut. Plus att jag oftast hade en kamera runt halsen.
 
.
Sen när vi kom ut hade det slutat regna. Det här var utsmyckningar runt dörren, lägg märke till den näst längst till höger som håller ett huvud i sina händer.
 
.
Maja tyckte något var litet. Oklart om hon syftade till sig själv framför Notre dame eller om hon menade Notre dame.
 
Jag och alla andra turister. Här fick vi ta en massa kort åt andra som ville ha kort tillsammans farmför Notre dame, det var samma vid Eiffeltorent men det kommer vi till sen.
 
När vi gick från Notre dame märkte vi att sidan var nästan vackrare än framsidan, kanske inte lika känd som framsidan men otroligt fin.
 
Vi promenerade till Panthéon som är ett mausoleum där bland annat Voltaire finns begravd.
 
.
Vi promenerade totallt i fem timm ungefär tror vi och Majas fick sten i skorna mest hela tiden. Hihi plus att hon hade så söt hål på hälen.
 
.
Här är Maja i Jardin du Luxembourg. Den parken kändes mer exotisk än de i Amsterdam och väldigt mycket lyxigare. Verkligen ett måste i Paris tycker jag.
 
.
Vi satt oss och hälsade på lite ankor, de var väldigt närgångna och nyfikna. Tyvärr blev de besvikna och lämnade oss när vi inte hade nått gott att bjuda på.
 
.
Jag nöjd och glad i Jardin du Luxembourg.
 
.
När vi kom ut ur parken hamnade vi på en shopping gata och kunde inte motstå att gå in på American Apparel. Hittade en massa fint men det blev inget köp.
 
 
Maja som prima ballerina framför La Tour Eiffel.
 
Jag vid Eiffel tornet.
 
När vi hade tagit klart kort kom säkert fyra, fem olika grupper med folk och bad oss ta kort på dem. Jag tror det var min systemkamera som gjorde att folk litade på att vi kunde ta fina kort. Jag tycker det är så kul och intressant att ta kort på andra, man vet aldrig hur det kommer bli, vore kul att se de bilder man tagit sedan och känna igen personerna.
 
.
 Efter Eiffel tornet tog vi metron hem till vårt hostel. Vad vi gjorde sen på kvällen kommer i nästa inlägg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0