Salmon times two

Jag älskar lax, har alltid gjort och kommer alltid göra! Speciellt hos mamma och min morbror. Tidigare har jag förespråkat att lax är bäst utan en massa tjafs, bara stekt lax med potatis och nån vitlökssås. Nu har jag blivit äldre och mindre kräsen så här är två enkla recept på Lax med tjafs till er andra lax älskare.

Laxburgare

För 4 portioner behöver du
500 g Laxfile
100 g skalade räkor
1 ägg
½ dl hackad gräslök (g
saft från ½ citron
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
smör

1. Mixa lax och räkor i en matberedare tills det blir en färs. Lägg över i en bunke och tillsätt ägg, gräslök, citron, salt och peppar.
2. Forma till burgare och stek dem i smör på medeltemperatur ca 5 min per sida.
3. Servera med gott bröd, tzatsiki, ost, tomat, sallad och lök.

Gravad lax med färgglad sallad


För 4 personer behöver du
200-300 g Gravad lax
4 dl Matvete
65 g ekologisk finbladig salladsmix
1 stor Morot
1 Gurka
1 Rödlök
1 Paket cocktail tomater
Olivolja, äppelcidervinäger, örtsalt, salladskrydda, citronsaft.

1. Börja med att koka matveten med salt.
2. Skölj alla grönsaker. Riv gurka och morot. Hacka rödlök och tomater. Häv allt i en skål och tillsätt salladsmixen, olivolja, äppelcider vinäger, örtsalt, salladskrydda och citronsaft efter smak. Rör om och salladen är klar.
3. Servera salladen med några skivor gravad lax, matvete och en klick cream fraiche.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0