Mjuka tortillabröd.


Här är två olika recept på mjuka tortillabröd som jag provat och det ena är lättare att göra men det andra blir snäppet godare. Det går utmärkt att frysa ner brödet så jag brukar göra många när jag väl gör så har jag att ta fram senare. Behöver jag laga något snabbt tar jag bara ut två tortillabröd och fyller med ost, sambal oelek, lök och steker på båda sidorna.


Bröd nr 1

12 st

Ingredienser:
7 ½ dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 msk olja
2 dl vatten

Blanda samman mjöl, salt och bakpulver i en bunke.


Tillsätt olja och så mycket vatten att du får en fast deg.


Dela upp degen i 12 jämnstora bitar. Täck dem med plastfolie så att de inte torkar ut.


Kavla varje del på en lätt mjölad arbetsbänk till en rund kaka, 18-20 cm i diameter.


(Lägg kakorna ovanpå varandra strö lite mjöl på varje kaka så att de inte fastnar i varandra. Täck kakorna med folie.) Om ni är två som hjälps åt så kan kakorna gräddas direkt och då kan ni strunta i instruktionen inom parentes.


Grädda kakorna i en upphettad torr stekpanna ca ½ min på varje sida tills de ser fina ut (ungefär som man steker pannkakor.)


Lägg dem ovanpå varandra och täck dem med aluminiumfolie.



Bröd nr: 2

24 bröd

Ingredienser:
50 g margarin
50 g jäst
3 dl vatten
3 dl mjölk
1 msk strösocker
2 tsk salt
13-15 dl vetemjöl (Kan ta hälften av annat mjöl ifall man vill)

Smält margarinet och tillsätt vatten och mjölk. Värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke, slå i degvätskan och tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet. Det är bättre att degen blir för lös än för hård, då är den svårkavlad. Täck över bunken och låt degen jäsa i 30 minuter.

Knåda degen på bakbordet. Dela degen i två delar och rulla dem till två rullar som vardera delas i cirka 12 bitar. Trilla runda bullar och lägg en handduk över. De jäser alltså på bakbordet. Börja kavla ut direkt till runda kakor med storlek så att de ryms i en stekpanna eller pannkakslagg.

Under tiden bröden kavlas ut börjar man med gräddningen. Grädda cirka 2 minuter på varje sida, vänd med en stekspade. Passa bröden så att de inte bränns, justera i så fall värmen.

De bröd som i väntan fått jäsa lite extra blåser upp rejält i stekpannan, men blir platta efteråt. Borsta bort eventuellt mjöl ur stekpannan med en brödpensel, bränt mjöl smakar beskt!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Tack! Det ska jag testa. kram

2011-09-05 @ 16:30:21
URL: http://saraochlisa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0