Rödbetssoppa med örtyoghurt

Nu är den bästa årstiden för rotfrukter så jag passade på att handla hem en massa. På hösten blir det väldigt mycket soppor hemma hos mig för det är så enkelt och det finns så bra råvaror nu. Igår provade jag på ett nytt recept med rödbetor och det blev himla gott och snyggt också med den klara färgen. Här har ni receptet.

Rödbetssoppa med örtyoghurt.

 

Ingredienser för 2 pers.

3 färska rödbetor

2 potatisar

1 liten gul lök

100 g vitkål

5 dl vatten

1 hönsbuljongtärning

2 krm salt

1 krm svartpeppar

 

Örtyoghurt

4 msk matlagningsyoghurt

2 msk av finhackade örter

1 krm salt

½ krm vitpeppar


 

Skala och skiva rödbetorna och potatisen. Skala och hacka löken. Skär vitkålen i bitar.

Koka upp vattnet och hönsbuljongen i en kastrull.

Lägg i alla grönsakerna och låt koka i 15-20 min eller tills grönsakerna är helt mjuka. Smaka av med salt och peppar. Medan soppan kokar, blanda ihop alla ingredienser till örtyoghurten.


 

Servera soppan med en klick örtyoghurt och en smörgås.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Mmm, så gott det ser ut!

2011-10-17 @ 10:31:54
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0