Lingonberry jam

Lingonsylten är ju som sagt slut och köpa den går inte för sig, den man köper är alldeles för söt för min smak. Köper man istället de rårörda så är de för osöta. Jag gör alltid min egen lingonsylt. Så jag blev överlycklig när jag hittade en påse lingon längst in i frysen. Det går himla snabbt att kasta ihop en sylt, och såhär är det jag gör den.

Lägg bären i en stor kastrull slå på medelvärme. Strö sedan över socker, här beror det mycket vad man ska ha sylten till hur söt man vill ha den men jag brukar på ett ungefär ha i 6 dl socker per kg bär.

Koka upp bären och skaka i kastrullen så skummet lägger sig i mitten så det blir lätt att ta bort. Skummet tar man bort för att det är orenheter.

När det inte längre bara ser ut som bär brukar jag ta av den från plattan, man vill inte koka sönder bären helt.
Häll i en burk eller avnjut på direkten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0