Julafton 2011



Julafton började med att vi åkte till Gunnarsbyns kyrka. Där är jag döpt, där är jag konfirmerad, där var jag lucia, där har jag sjungit, där har jag spelat teater och där har jag burit fram fredsljuset från Betlehem.


Till traditionen hör även att tända ljus på graven. Ifjol var det -30 och vi tände inga ljus men iår blev det av. Vi tände gravljusen av lågan från Betlehem som färdats hela vägen till Svergie.


Efter kyrkan åkte vi syskon till Farmor för att klä hennes gran. Farmors katt Mumsan ville hjälpa farmor med att slå in packeten.



Vitt, rött och guld.


Iår firades julen hemma hos oss. Med stora familjen, fasters familj, farmor och mormor. Allt som allt 17 personer.


Före maten var det ostbricka med glögg.


Julaftons höjdpunkt. Maten och umgås kring matbordet. Godaste på årets julbord var vitlökssillen, laxen och löjromstoasten.


Sedan var det bara att vänta på tomten. Vi hade sett att han packade alla julkappar kl 15 och åkte från nordpolen, vi hörde även ryckten om att han hade setts i Gunnarsbyn kl 18. Efter timmars väntan knackade äntligen tomten på och vi fick säga att vi hade varit snälla.


Agnes fick flest julklappar och hon hade varit orolig innan jul att hon inte skulle få några alls för i Klutmark hade tomten inte lämnat några packet.


Sötungen hade önskat sig glass i julklapp och så klart hade tomten fixat det.


En helt underbar julafton som vanligt.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Låter verkligen supermysigt! Kram

2011-12-29 @ 18:00:49
URL: http://saraochlisa.blogspot.com
Postat av: lovisa/polichinelle

vilka juliga och fina naglar!

2011-12-29 @ 20:52:46
URL: http://polichinelle.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0