Saffranscheesecake med pepparkaksbotten.



I fredags kom Bettan och Lisa hem till mig för lite glöggmys och Idol. Jag hade bakat en saffranscheesecake med pepparkaksbotten som vi mumsade i oss.

Antal portioner: 10
Ingredienser

180 180 g pepparkakor
75 75 g smör
4 4 dl crème fraîche
3 3 ägg
1 1 msk citronsaft
1/2 1/2 dl socker
lite raspat citronskal
1/2 1/2 g saffran (ett kuvert)
pudersocker
tinade björnbär


1.
Sätt ugnen på 200°. Smält smöret i en kastrull. Stöt pepparkakorna till smulor eller kör dem i matberedaren, tillsätt smöret och blanda. Tryck ut kaksmulorna i en form med löstagbar kant och ställ den kallt en stund i kylen.

2. Vispa ihop crème fraîche med socker, saffran och ägg. Smaksätt fyllningen med citronsaft och rivet citronskal. Häll det i formen och grädda kakan i 20–25 minuter eller tills den stelnat.

3. Pudra florsocker över kakan och servera med tinade lättsockrade björnbär eller annan frukt.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Alltså, ÅH, min hållning! Fantastisk, haha. Visst är det där receptet från Norrmejerier? Tror jag har samma :) Urgott iaf!

2011-12-07 @ 22:24:47
URL: http://saraochlisa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0