Pannkaka eller ugnspannkaka som man säger neranför skellefteå


Proteinrik fläsk pannkaka

(Rosa/rutiga Hälsokokboken)

4 portioner

5 ägg

8 dl mjölk

1 tsk salt

2 dl dinkelsikt

1 krm vitpeppar

Extra saltat smör

400 g rimmat fläsk eller rökt sidfläsk

 

  • Sätt på ugnen på 225C. Vispa ägg, hälften av mjölken och salt. Tillsätt dinkelsikt och vispa till jämn smet.
  • Häll i resten av mjölken och strö över vitpeppar.
  • Smörj en långpanna med smör. Skär fläsket i tärningar och fördela jämt över plåten. Bryn i 10 min.
  • Häll smeten över fläsket och grädda 30 min eller tills den fått fin färg
  • Servera med lingon sylt.

 

Istället för dinkelsikt använde jag mig av fullkorns dinkelmjöl. Min pannkaka blev ju tyvärr väldigt tunn och detta kan ha berott antingen på mjölet eller värmen i ugnen.  Den smakade otroligt gott och man blir väldigt mätt då det är mycket protein. Hemmagjord lingonsylt är att föredra då det är så himla mycket godare och sen är det ju inte lika mycket socker heller.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0